tisdag 1 oktober 2013

Religionslärare!

Idag var jag på Vårsta för att tillsammans med en kollega hålla en utbildningsdag om Kristendom, Islam, religionsdialog och liknande för ett gäng som jobbar på asylboenden. Det var sååå kul att få vara "religionslärare för en dag" och skaka liv i lite islamkunskaper. Jag är helt övertygad om att man måste använda kunskaperna lite då och då för att hålla dem vid liv. Islam är ju en sak, jag tänker på stressen som skulle utbryta om någon bad mig hålla i ett pass kognition eller språkfilosofi... Då skulle hjärnan koka över av att jag försökte skaka fram nåt som fortfarande håller och är gångbart till en lektion.

Dagens skrämselhicka fick jag när min kollega drog fram sin jättebibel och jag kikade lite i första moseboken.... En gummiorm hoppade fram varpå jag skrek till och slängde moseboken med orm och allt långt ifrån mig. Effektiv bibelundervisning minsann....

 

Men efter den incidenten flöt att på ungefär som planerat och vi fick till och med förnyat förtroende för ännu en dag, senare i höst. Ska nog be att få tillbaka de religionspärmar som varit på utlån sedan jag slutade på Parkskolan... Jag har en del bra bilder och övningar där som säkert funkar än...

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar