fredag 25 oktober 2013

Vardagshjältar

Igår blev jag vittne till en fin händelse. Eftersom det var sista dagen innan lön tänkte jag att jag skulle ladda på Ica istället för att nyttja bistron under tågresan hem från Uppsala. Jag gick till en liten Ica-butik nära stationen i Uppsala. Hittade lite sallad och Cola zero där, det fick duga. Före mig i kön var en äldre krum kvinna med rullator. Det gick inte så snabbt för henne, när hon betalat gick hon mödosamt fram för att börja packa sina varor. Hon frågade kassörskan efter en kasse, varpå kassörskan sa att de kostade två kronor. Damen började då packa sina grejer i rullatorkorgen istället. Vid det laget har jag både fått mina varor inscannade och betalt för dem. Jag står bredvid damen och packar när det kommer en kasse på bandet. Det är en tatuerad yngling som har handlat någonting litet som också handlat denna påse. När kassörskan frågar killen om han skulle ha påsen säger han självklart; "den är till damen där!". Jag blir så rörd! Det var så fint!! Kassörskan blev nog också rörd och tar inget betalt för kassen. Jag känner att jag fortfarande blir glad när jag tänker på denna vardagsincident! Vardagshjältarna finns lite här och var...

2 kommentarer:

  1. En " tatuerad yngling " påminner mej om "den barmhärtige samarien "
    Vilken fin berättelse om medmäsklighet.

    SvaraRadera
  2. Ja, visst finns där liknelser!

    SvaraRadera