onsdag 8 januari 2014

Rutiner

Andra dagen på jobbterminen och jag har redan sett vad några nya rutiner jag infört kommer att göra skillnad! Dagens första rutin börjar jag redan kvällen innan då jag tar fram en liten bärfylld tupperwaredosa på en deciliter. Jag har varit "huslig" (ett av mina nyårslöften) i överkant och handlat storpack med frysta hallon och blåbär och fyllt hela mitt förråd av minitupperwareburkar. Puh, denna präktiga husligheten tar nästan död på mig. MEN jag spar pengar på det. Hur som helst, morgonens första rutin -turkisk yoghurt med en deciliter bär är avklarad!

Nästa bra rutin har med ett annat nyårslöfte att göra; jag promenerar till jobbet, promenerar runt Nattviken på lunchen och promenerar hem. Sammanlagt fyra kilometer. Jag vet, det kanske du tycker är i underkant. Men jag har stundom stora knäproblem så min målsättning är för närvarande bara tre kilometer om dagen i snitt. Jag har en rutin att jag slår igång "runkeeper" och mäter mina sträckor, mest för att jag inte ska kunna ljuga för mig själv eller fuska. Än så länge har jag gått 20 km i januari. Jag ligger aningen efter, målet är att gå 93 km innan månaden är slut.

På kvällen kör jag som vanligt med "power cleaning" i reklampauserna, det har faktiskt blivit mer än en rutin, det har blivit ett reflexbeteende, och numera gillar jag filmer med reklam!

Kanske är jag väl nitisk i mina strävanden, men genom att vara rigorös så här i början av året hoppas jag kunna omvandla nyårslöftena till nya rutiner och så småningom nya vanor och en my livsstil. Kanske funkar, men samtidigt tar det bara en vrickad fot eller lite extremkyla så faller alla intentioner som ett korthus.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar