torsdag 9 januari 2014

Timesheet Pro

Idag hittade jag en mycket lovande app för tidredovisning! Eftersom det känns som jag jobbar med miljoner grejer och vi i år ska börja med att tidsbudgetera allt vi gör behövde jag hitta ett smart sätt att kunna redovisa hur mycket tid jag lägger på mina olika arbetsuppgifter. Jag har redan lämnat in en uppskattad tidsbudgetering så om jag är noggrann med att bokföra all tid i appen kommer jag ha ett kanonbra underlag för kommande, mer precisa, tidsbudgetar.

Appen heter "Timesheet Pro" och antingen stoppar man in tiden via ett tidtagarur eller så skriver man bara upp den tid man lagt på olika grejer rakt av.

Eftersom det är arbetsårets tredje dag var det hög tid att komma igång med redovisningen, för när jag skulle fylla i vad jag gjorde igår kände jag hur minnet svek mig TROTS att jag hade så mycket att göra att jag knappt tog mig tid för kafferasterna. Så lärdomen idag är att jag måste lägga några minuter VARJE DAG till tidrapporteringen! Men det går också att fylla i vad man ska göra kommande dagar, och det har jag i regel större koll på...

Ju noggrannare jag rapporterar vad jag gör desto mer nytta och glädje kommer jag ha av appen. Till exempel skulle jag kunna lägga in olika märkningar för resor; resor där jag bara transporterar mig mellan två platser och resor där jag kan använda till att förbereda saker eller fortbildar mig. Det ska också bli intressant att se hur stor del jag lägger på en kurs som faktiskt är undervisning, och vad som är finnas-till-hands-tid. Allt detta kommer jag kunna se om jag bara regelbundet rapporterar all tid!

Ok. Det kanske låter överambitiöst och nördigt, men jag tror faktiskt det kommer vara riktigt bra vid nästa medarbetarsamtal!

Så här ser själva appen ut. Layouten skulle kunna förbättras, plus några funktioner. Till exempel skulle jag vilja kunna skapa nya "tasks" direkt där jag tidrapporterar, inte behöva gå till "settings" ideligen och där skapa uppgifterna för att sedan återvända till rapporteringen. Onödigt bök som jag hoppas åtgärdas vid kommande uppdatering!
Vad jag gjort i tydlig och enkel vy med tårtdiagram. Lätt att få en överblick! Jag ska försöka pytsa ut "diversetiden" i mer konkreta uppgifter i morgon. Samtidigt är det en del ställtid som måste få sin redovisningsform....

Här en annan fiffig vy där man kan kolla av vart tiden tagit vägen uppdelat per dag. Jag har fyllt i lite i förväg för att få in lite värden att testa i appen.

Mitt slutomdöme är att appen är riktigt intressant och kan, om den används flitigt, bli ett värdefullt redskap för mig i jobbet. Fritiden skulle jag inte vilja mäta på detta sätt, för då skulle det nog framgå alldeles för tydligt att jag slappar bort alldeles för mycket tid...

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar