måndag 27 januari 2014

Varning

Idag fick jag en vänlig varning som handlade om att jag ska akta mig föra tt bli utbränd. Jo, jag HAR tänkt i dessa banor en stund och försöker ta den vänliga varningen på allvar. Jag tänker att det är nu i några dagar som jag har verklig peak i jobbet och mycket handlar om att genomföra det som är planerat. Visst är det liiiite klantig planering trots att jag i vissa fall inte kunnat göra så mycket annorlunda.

"Bara de som brinner för sitt jobb blir utbrända" har jag hört, och nog brinner jag alltid. Just nu känns det jobb jag har till och med MER rätt än jobbet som director i Jerusalem! Jag har större variation nu och kan faktiskt bestämma mer över hur saker ska utföras än i Jerusalem då mycket handlade om att leverera studieresor och pilgrimsresor som andra beställt. Där slutar jag jämförelsen tror jag, för känslan av att leva som i en film är inte lika påtaglig nu som då. Bara ibland... :-)

För att jag inte ska smacka in i nån vägg bejakar jag då och då latmasken i mig. Tar sovmorgon ibland, går hem vid tretiden ganska ofta och har principen att istället för att göra allt själv försöker jag involvera andra istället. Det sista är faktiskt dessutom kärnan i det som jag själv, och samtliga av mina kollegor i Ideellt Forum försöker "predika" när vi träffar arbetslag som vill jobba bättre med sina ideella... Sedan jobbar vi alltmer i olika gruppkonstellationer på stiftet för att dela ansvar, öka kvalitén och faktiskt också ha roligare på jobbet. Det är mycket roligare att jobba tillsammans med någon än att vara enspännare! Alla fall tycker jag det!

Just nu "är jag på jobbet" på ett sätt, dvs jag sitter på ett tåg till Stockholm. Energin räcker inte till att läsa min nyttiga jobbrelaterade bok "Det nya Afrika", men energin är tillräcklig för att reflektera och blogga lite samt lyssna på musik. Jag har det ganska fridfullt i min bubbla och samlar ork. "Allt jag behöver nu är att hitta mig själv igen..." (Lisa Nilsson). Så klokt. Så sant. Så mycket jag! Lyssnar jag till min inre Skalman som talar om när jag ska bromsa och när jag ska gasa så tror jag att jag nog ska undvika att bränna ut mig.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar