lördag 8 mars 2014

Money Changer

Nu är jag lite less på detta med pengar! Eftersom jag inte vill bli lurad försöker jag ha järnkoll på varenda litet kvitto. Idag känner jag hur det börjar krackelera. Några kvitton får jag nog tillverka själv på något sätt för det existerar verkligen inte kvitton överallt. Till exempel inte till Siloadammen dit vi kikade ned. Nåja, 50 shekel kan jag nog komma ihåg. Värre är det med bussbokningen. Jag tyckte jag slugade mig som pressade priset på busshämtning till "samma pris som sheruterna" jag tänkte att billigare än sherut är det svårt att ta sig till Jaffa gate. Nu när jag rekat lite med några nya busskontakter visar det sig att det är betydligt billigare att chartra en buss som hämtar istället för att ta sheruten. Jojo, man lär sig något var dag. Men sedan brann det för mig lite när jag skulle ta ut pengar till den (dyrare än beräknat) busstrippen. Min "bästa" moneychanger var på någons begravning, jag möttes av en lapp dörren. Den andra moneychangern fick inte mitt kort att funka. Paniken steg lite, vi ska ju ta oss hem i morgon. Hos den tredje moneychangern fick jag slutligen en fet dollarbunt (hundringarna var slut). Men till en ganska hög kurs. Gah! Det är ju så att det jag inte har kvitton för får jag själv, personligen stå för.... Hur sjutton ska detta sluta? Jag har en gnagande känsla av att jag har blivit lite lurad. Å andra sidan håller vi budgeten med råge och ikväll ska vi alla ha en fantastisk sista Jerusalemmiddag på legendariska American Colony. Jag har till det eventet fått låna ett fantastiskt halsband av min vän Nader. Han vet att jag kommer titta på det hela kvällen och överväga ett köp.... 1800kr... Som hittat eller så blir jag lurad igen. Jag vet inte längre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar