tisdag 8 april 2014

El camino de Santiago?

Kan det vara så att jag ska gå till Santiago i sommar? Tanken föddes för någon vecka sedan när jag råkade läsa Agneta Sjödins böcker "En kvinnas väg" och "En kvinnas hjärta". Typ gå, bara gå och hoppas på en inre förvandling. Lägga saker bakom mig och se ljusare på framtiden. Typ bli en helare och bättre människa och så vidare...

Jag hade lagt tanken bakom mig, tyckte den föll på sin egen orimlighet. Med knäprotes och höftprotes är vandra långt med packning inte min gren. Men så idag, som av en händelse kom en kollega med två böcker som han ville låna ut till mig...

Oj. Kanske är detta ett tecken? Kanske är det "meningen" att jag ska promenera i sommar? Jag kollade lite i böckerna. Skulle jag gå skulle jag välja sträckan Sarria - Santiago, drygt tio mil. Och så skulle jag ta extremt god tid på mig, typ en mil om dagen. Typ vara i Spanien i två veckor. Ta många pauser. Sitta på caféer med min iPad och skriva en hel del. Kanske en bok? Kanske om kampen att läka ett brustet hjärta?

Jag känner att idén på en vandring börjar ta fäste och för att liksom testa mig själv har jag idag gått 8 km. Skulle nog kunna pressa på med ytterligare två kilometer för att klara milen. Men tio dagar i rad? Skulle jag orka? Om idag hade varit dag ett hade jag behövt gå ytterligare 4 km idag för att vara i Morgade, där hade jag tagit in på Casa Morgade och bott i enkelrum för 28 euro. Faktiskt känns det helt klart genomförbart... Jag ser mig själv på ett fik där jag dricker en appelsinjuice, spanar på folk och skriver tankar i iPaden. Kanske, kanske....? Kul är det i alla fall att drömma!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar