lördag 31 maj 2014

Morgonandakt

Nu har jag inte hunnit blogga på ett tag. Det har liksom varit lite mycket... Jag har i alla fall tagit mig till Karlstad och Världens Fest, en långhelg om globala frågor. Jag har varit mer fokuserad på resan hit känner jag, än på själva eventet. I ett försök att bygga upp lite "stiftskänsla" där äldre och yngre lär känna varandra har jag fixat två bussar, en från Östersund och en från Örnsköldsvik, som plockat upp stiftsmedarbetare inom de internationella frågorna för att åka till Karlstad. Nu är vi här! Men jag har varit trött! Igår missade jag tydligen ett jättehäftigt program då jag somnade som klubbad redan klockan åtta.

Nu idag är det nya tag som gäller! Vaknade naturligtvis übertidigt och fick ta en promenad i väntan på att frukosten skulle öppna på hotellet. Kul frukost förresten, träffade en kvinna som jag lärde känna tidigare i år när jag var i Sydafrika. Kul, kul, kyrksverige är litet!

Efter frukosten tänkte jag INTE missa morgonbönen klockan åtta. Remmade iväg till första bästa kyrka som råkade vara domkyrkan. Var typ 30 sekunder sen och upptäckte att det pågick en TV-inspelning där. Jodå, jag kunde ha smugit mig in och varit med, men det kändes inte så kul. Jag tänker att de som medverkar i en sådan gudstjänst nog är mer fokuserade på kamerorna då det i september kommer sitta tusentals människor vid sina TV-apparater. I kyrkan satt en handfull människor. Eftersom det enligt programmet fanns mångtaliga morgonandakter, gick jag vidare.

Kom till stora salen i Karlstads CCC, tänkte att eftersom det finns 1600 platser borde jag kunna smyga in obemärkt. Jodå, gled ner i ett säte där. Hade precis missat bibelläsningen och nu skulle bikupssamtal om texten ta vid. Huga! Ibland vill jag vara NOLL delaktig, bara få vara! Vi skulle samtala om texten och vad texten har för betydelse in i våra liv. Alltså OGILLA skarpt! Idag vill jag vara anonym! Vill inte sitta och hitta på något lämpligt neutralt istället för att på något vis hinta om saker som tynger mig. Smög därifrån... De får undra vad som helst, men nu har jag hittat ett hörn varifrån jag kan iaktta lite människor utan att själv behöva säga något.

Snart kaffe, det får bli min morgonandakt!

Vy från mitt hörn av tillvaron

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar