torsdag 1 januari 2015

Nyårsafton på T2

Nyårsaftonen blev så bra och trevlig att jag inte han blogga om det medan det hände, får bli nu (dagen efter) istället. Jag och några vänner lånade T2 av morbror Per som var bortrest och firade nyår tillsammans. Bättre kök med fungerande ugn, mer svängrum och framförallt - en öppen spis - gjorde att denna nyårsafton blev så mysig!

Jag åkte dit lite tidigare för att tända i spisen och placera ut marschallerna innan de övriga kom. När jag gick och pysslade på där i min ensamhet kom jag naturligtvis att tänka på moster Ewa. I vardagsrummet låg hon och var sjuk oh i vardagsrummet "kilade hon vidare" för typ ett och halvt år sedan. Galet! Har det verkligen gått så lång tid??? Hursomhelst, där gick jag och pysslade och jag började plötsligt sjunga på en liten enkel kanon som ploppat upp i huvudet: "till havs med solfyllda segel, vinden för oss vart den vill. En horisont som kittlar fantasin på långt långt håll. Men In mot land finns det grund och hemska skär, solen styr oss."

Jag tänker naturligtvis mycket konkret när jag nynnar på den här visan, i sommar vill jag segla, segla och segla! Men samtidigt tolkar jag visan existentiellt - livet handlar om att hissa segel, bege oss ut på öppet hav, hitta mening, njuta av färden och finna olika mål i livet. Horisonten, drömmarna ger motivationen till färden. Grunden och de hemska skären är faran av att inte försöka förverkliga sina drömmar och då går man på grund. Solen får representera en högre makt som man tror på, i mitt fall Gud.

Med den sången och den stunden i ensamhet trivdes jag bra på T2! Vemod blandat med tankar på vad Eva kanske skulle vilja jag gjorde diskade jag några dammiga likörglas från mosters samling och gjorde en tjusig dukning "a la Ewa" så mina vänner skulle känna sig extra välkomna.

När vännerna kom lagade vi mat tillsammans. Så kul det var! Jag gjorde porterstek för första gången i mitt liv! Huslighetspoängen sköt i taket! Det är så mycket lättare att vara huslig på T2 där det finns en ugn i titthöjd som det faktiskt går att ställa önskad temperatur på och arbetsbänkar i bra höjd (dvs lite högre än standard). Sedan åt vi, myste vid brasan utan TV, pratade, läste horoskop för 2015, gjorde nyårslöften och bara slappade i största allmänhet fram till tolvslaget då vi kollade fyrverkerier och drack lite bubbel.

GOTT NYTT 2015!!! Vem vet vad 2015 kommer att medföra?

 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar