torsdag 8 januari 2015

Timesheet pro

Så har arbetsåret kickat igång igen. Jag såg fram emot detta kvällen innan, men kände lite stress och trötthet när jag väl satte mig vid mitt skrivbord. Jäklars elände, ska det börja så? Men när jag justerat ner elementet lite och det blev drägligt arbetsklimat kom jag igång ordentligt. Det blev nästan svårt att "bita av" när den vanliga sluttiden 16.45 infann sig. "Bara lite till..." Nu ligger jag och ska sova, men känner att jag fortfarande är lite speedad av alla planer som ploppar upp i skallen på allt som ska hända i år.

En sak som jag nystartar med är "timesheet pro", en tidsredovisningsapp som håller koll på hur mycket arbetstid jag lägger på olika områden. Den är ganska osmidig att jobba med, och jag önskar jag kunde hitta en smartare app, men den får duga. Den trogna bloggläsaren minns kanske att jag körde igång med denna app för ett år sedan, men eftersom min dåvarande iPad blev stulen i Sydafrika blev jag av med alla data och det skulle ha varit ett ohyggligt arbete om jag skulle återskapa det som gick förlorat, så det struntade jag i!

Vi behöver inte redovisa tid på det sätt jag gör, men jag tror att detta blir en oväderlig hjälp när jag så småningom sitter och ska få till en tidsbudget inför kommande verksamhetsår. Vi får se... Jag fyller i tiden ganska "grovt", vad jag huvudsakligen sysslar med, och jag fyller i ungefär 3-4 dagar framåt. Det blir då ett riktgt bra planeringsprogram! Men, som sagt. Inte det smidigaste och vackraste programmet jag jobbat med.

Veckovy, här för jag in antal timmar per område jag jobbar med per dag.
Statistik - med ett tårtdiagram kan jag se fördelningen per område.

Vissa saker är helt omöjligt att specificera. Kolla mail, prata med kollegor, tidsrapportera, kopiera saker, tänka på vad jag ska göra, hjälpa kollegor med olika saker, dricka kaffe eller färgsortera gem. Det får bli "diverse kontorsarbete" i min rapport. Just nu är den posten orimligt hög i ett cirkeldiagram, men med några veckors arbete bör det komma ned till en mer rimlig nivå hoppas jag.

Det finns en stoppursfunktion också, men så hysterisk ska jag INTE bli. Där går gränsen!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar