onsdag 4 februari 2015

Hemväg

"Tiden går fort när man har roligt". Nu har jag i tre dagar varit på resande fot och sitter på tåget med skallen full av alla intryck och försöker sortera lite vad jag varit med om.

Måndagens kurs på THS var ok. Efter fadäsen för två veckor sedan var jag glad att äntligen få träffa kursarna och faktiskt närvara på kursen! Jag har ju missat de första tillfällena då kursdeltagarna bekantat sig med varandra så nu är jag "all in". Jag känner dock att jag är lite bortskämd med mina egna sammanhang - typ vart var kaffet när jag kommer till kurskokalen? Var är delaktigheten? Nåja, jag är tydligen tillbaka i universitetsvärlden igen och får hålla tillgodo med termos och pulverkaffe. Note to myself; ta med termos och pulverkaffe nästa gång! Själva föreläsningen var på intet vis revoulutionerande, det mesta känner jag igen och mycket var sådant jag själv föreläser om. Men kul ändå på något vis att vara mitt i en samling likasinnade nördar!

Tisdagen och huvudmannamöte för Ideellt Forum var som vanligt mycket trevlig! Spänstigt för sammanhanget är att det tillkommit några nya personer. Jag börjar känna mig "gammal i gemet" nu. Det har sina fördelar. IF är ett kul gäng, vi skämtar och kläcker idéer om ökad delaktighet i Svenska Kyrkan. Jag tror jag minsann också hann tanka ett konkret exempel på hur man arbetar med idealitet från ett annat stift. Blir något att klura på...

Idag, onsdag, var jag på kyrkokansliet och tankade hem en massa fakta, förhållningssätt och idéer om den eritreanska kyrkan. Jag kan nog påstå att jag är rejält snurrig i huvudet och måste läsa på mer innan jag ens kan fatta vad lite jag fattar på området. Intressant var att eritreas evangelikala kyrkor har så tydliga svenska rötter i och med mission från EFS och Bibeltrogna vänner. Alltså - svenska rötter! I min världsbild blir detta riktigt snurrigt och samtidigt så fashinerande! Tänk hur tankar om tro snurrar runt på vår jord. Jag som lägger kristendomens vagga i det heliga landet! Tänk att det till olika grupper i Eritrea gått omvägen via Sverige! Detta gäller alltså de evangelikala lutherska kyrkorna, inte den största som är ortodox (alltså samma som man stöter på i Jerusalem på taket till Holy Sepulchre...). Är det någon Eritreakännare som läser detta ber jag om ursäkt för min uppenbara brist på att ha grepp om läget! Nu ska jag hem och läsa på mer i detta ämne!

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar