tisdag 24 februari 2015

Späckad dag

Idag har det blivit nästan "overload" av intryck! Först hade vi seminarium på tre kapitel av "tro under ockupation". Eftersom jag inte hunnit läsa boken innan ligger jag på sena kvällarna och plöjer den. Jag är bara snäppet i fas med kursen jag går, men på något sätt har jag hittills hunnit med det mesta.

Efter förmiddagskaffet och fram till lunch delade Sune och jag på gruppen och tog varsin liten grupp på några timmars stadsvandring. St James, judiska kvarteret, Hurva square, Cardo, västmuren, suq kattanin, via dololosa (5-10), Helenas Cistern, koptiska shoppen, Deir es Sultan, etiopiska kyrkorna, Holy Sepulchre, grekisk-ortodoxa shoppen och sedan lunch på Bint el Balad. Puh.

Därefter jallade jag iväg till St James på vesper. Det var så härlig känsla av att komma in i kyrkan, så mycket var sig likt, men ändå märker jag hur saker fått ändrat perspektiv.

Mellan vespern och middagen var vi på STI och fick en mycket bra föreläsning av Göran Larsson! Han pratade bland annat om utmaningar i judisk-kristen dialog och om olika synsätt som kristna kan ha när de betraktar judendomen.

Efter middagen sedan åkte jag med två från kursen en sväng med Ali. Scopusberget där vi letade upp nåsfararnas gravar i mörkret, kaffe på Olivberget och sedan tillbaka till jaffagate.

Plötsligt har klockan blivit över elva och jag sitter med svullna fötter i sängen, skriver detta samt inser att jag måste plöja ett kapitel i kursboken innan jag somnar. Imorgon far jag till Betlehem för att göra mina fältstudier - jag har fått lutheranerna på min lott och ska göra två intervjuer imorgon. Det vore underbart om jag kunde vakna utvilad imorgon, men knappast troligt.

I all den här pressen av späckat program är jag så himla glad att jag går kursen! Gruppen är så bra! Trots att vi bara är tio personer är vi alla dels kanska kunniga (om man får säga så om sig själv) och dels kommer vi med intressanta och olika perspektiv! Det är intellektuell stimulans från morgon till kväll på mitt favoritämne; Jerusalem! I'm in heaven! Saknar bara en sladd - kan inte ladda upp de bilder jag tagit från kameran. Men det får bli en bildblogg när jag får tag på en sådan. På Instagram finns några bilder (@mtrqa).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar