måndag 13 april 2015

Retreaten kan börja!

Nu är det återigen dags för retreat med grundkursen. Detta är sista gången eftersom grundkursen kommer upphöra i vårt stift. Istället blir det kanske retreat i andra sammanhang, vem vet? Gideå bruk, där vi hållit hus tidigare, har blivit flyktingförläggning, så nu är vi på Solbacken, en EFS-gård på Dekarsjön utanför Övik.

Nyss instruerade jag om att det är bra att stänga av mobiler och annat och låta tystanden göra sitt för själen. Kanske inte exakt de orden, men ungefär det budskapet. Jag själv är dålig på att lyda mina egna råd, för det jag ser fram emot nu under dessa dagar är att få skriva, tänka, fota, läsa en massa. Det är mitt sätt att varva ned. Kanske jag någon gång ska stänga av fullständigt, men eftersom jag nu är här som retreatledare är jag ändå till viss del uppkopplad (ifall vi behöver bli nådda). Nån annan gång tänker jag vara "all in".

Utsikten från mitt rum är fantastisk! Just nu stormar det utanför och det addar till stämningen här. Jag tycker om att tänka symboliskt, och nu grunnar jag på vad stormen består av i mitt liv och vad som skulle kunna stilla den.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar