lördag 6 juni 2015

62°40,1 N 17°58,7 E Lustholmen

Igår stack vi iväg med ATLA och Ester till Lustholmen för att testa detta med att sova i båten. Det blev en fin seglats dit med broöppning, lätt bris och sol. Eftersom Ella seglade med mig och hon ganska nyss blivit ok i sin arm efter ett handledsbrott, nöjde vi oss med att köra med endast genuan. I cirka tre knop och läns gled vi fram över norra sundet. Så nice!

Ankringen gick bra på andra försöket, linan till ankaret hade snott sig så första gången blev ankaret inte fällt i tid. Men det var ingen fara alls, jag bara backade ut och gjorde om proceduren med fint resultat!

På Lustholmen finns klubbstuga, gästbrygga, eldstäder, toaletter och dusch samt en vedeldad bastu med panoramafönster ut mot havet! Vi kom såpass sent att vi hoppade över bastubadandet, men hit vill jag definitivt återkomma vid ett annat tillfälle! Bara 4 nautiska mil från Härnösand ligger denna pärla!

Två tyska segelbåtar låg där samt ett par andra segelbåtar och några motorbåtar, så det fanns gott om plats vid bryggan!

Natten blev för min del ganska sömnlös, det var först för varmt, sedan frös jag, sedan tyckte jag båten rörde sig... Gång på gång blev jag tvungen att kliva upp och justera termostaten eller kolla läget. Inte förrän vid fyratiden tror jag att jag somnade.

Riktigt mysigt var det att koka kaffe i båtköket, det kändes riktigt mysigt och hemtrevligt. Jag kan verkligen vänja mig med detta! Bra också att ha seglarvänner i följebåt! Jag passar på att försöka suga åt mig av all kunskap!

Vi bröt upp mitt i Melodikrysset på grund av regn och gick för motor tillbaka. I inloppet fällde vi masten och gick med fälld mast, något hissad köl och lätt bakotvinklat roder genom östra kanalen. Den här gången blev det ingen bottenkänning alls.

Ester med Tina vid rodret!
ATLA 3
Sovmorgon!
Sedan kom regnet...

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar