måndag 6 juli 2015

Berghamn-Docksta-Härnösand

Det blev verkligen tre härliga dagar, med mycket segling och sol! Vi lämnad Berghamn på fredag morgon och gick mot Docksta. Det blev en varm resa. Inte blåste det så mycket heller, som mest gjorde vi kanske tre knop. Vid ett parti av stiltje passade jag på att duscha. Jag ställde mig på badbryggan och spände ett rep bakom ryggen. Där hällde jag hink på hink av havsvatten över mig så jag blev lite svalare. Det var en hisnande njutning!

I Docksta gick Per på skulefestivalen medan jag sov hos mor. Jag var alltför trött för att orka sitta mer i solen. På senkvällen gick jag ned till båten igen. När jag kom till bryggan dök fullmånen upp bakom berget och så småningom, när skulefestivalen var över och Per kom tillbaka till båten bestämde vi oss för att testa nattsegling. Vore coolt att vara ute på havet när solen går upp i horisonten!

Men då kom ett bakslag. Ankaret hade sugit fast så i botten att det inte gick att få upp det. Vi slet och drog, men gav sedan upp och sov på saken. På morgonen efter gjorde vi några försök till men ankaret att som berget. Vid ett tillfälle råkade även vinschveven åka i plurret. Inte kul alls. Efter lite konsultation av några segelvänner kapade jag ankarlinan och vi drog iväg utan ankaret. Shit happens. Det kan hända den bäste seglaren fick jag höra, men att tvingas lämna ett bra bruceankare i rostfritt stål på botten kändes! En tusenlapp i sjön på ett ungefär.

Seglingen hem till Härnösand gick jättebra! Det blåste friska vindar så vi hade bara genuan uppe då storseglet kräver vinsch. Men med bara genuan gjorde vi ändå fem-sex knop, som bäst sju knop en liten stund! Kändes som hisnande hastighet! Cirka 10 timmar senare var vi i Härnösand igen! Det blev en trevlig middag på "skeppet" vid gästhamnen. Sedan stöp jag i säng!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar