tisdag 21 juli 2015

Kraftlösa dagar

Idag blev det ett litet fall framåt när jag ÄNTLIGEN fick service av motorn på ATLA 3! Efter att ha varit på verkstaden typ fem-sex gånger den senaste månaden hade grejerna kommit och en reparatör hade tid att byta tändningslås och batteri. Jag passade på att kolla in och lära mig lite om elsystemet ombord. Inte helt busenkelt att förstå. Batteriet laddas av landström, solen eller när jag kör motorn. Men hur vet jag hur laddat det är, och hur mycket el jag kan ha igång? Där måste jag prova mig fram...

Det som inte är så kul och som jag faktiskt blir rejält irriterad över är gubbarna på verkstaden. Ibland kör de med ett bemötande så jag känner mig som en tioåring som vill ha hjälp med en optimistjolle. Jag har faktiskt blivit tvungen att bita mig i tungan flera gånger för att inte svara med någon spydighet. Vill ju inte reta upp dem så jag inte kan gå dit fler gånger om det skulle behövas. Tack och lov är det nog bara en generationsgrej, för han som till slut hjälpte mig var hur bra som helst och kunde dessutom förklara lite hur elsystemet fungerar så jag åtminstone har nån slags grund att stå på när jag ska handha det hela.

Nu startar jag och stänger motorn med nyckel istället för skruvmejsel och har ett batteri som laddar! Klang och jubel! Jag är så frestad att genast börja nästa segling...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar