onsdag 15 juli 2015

Lövvik

Nu är jag i Nordingrå igen, tredje seglatsen hit för i sommar. Jag gick ut från Härnösand i måndags, fällde masten och gick genom östra kanalen. Det är verkligen fiffigt att kunna "platta ihop" båten och komma under broarna. Eftersom det var lite lågvatten hissade jag också köl och roder. På ett ställe kände jag botten i rodret, men då jag har roderlinan i handen när jag kör genom kanalen viker rodret lätt upp sig och tar då inte skada alls.

I norra sundet reste jag sedan masten själv och under gång! Premiär för det! Detta går nog bara när det inte är blåsigt och vågigt, men det spar tid att inte behöva lägga till.

I Sannasundet strålade jag samman med T & T på "Ester". Tina skuttade över till "ATLA 3" under gång och sedan seglade vi till Lövvik där vi lade till i gästhamnen. En kort promenad från gästhamnen finns en Thomas Ledinutställning som vi kikade på. Sedan middag och trevlig samvaro i gästhamnen.

Det är lite kul detta med att ligga i gästhamn. Många båtar och människor att kolla på och kul campingliv. Man bor ju ganska tätt inpå varandra när sittbrunnarna bara blir några decimeter iväg, men det funkar finfint.

Värmaren fungerade inte i min båt, men det var såpass varmt ändå så det gjorde inget. Förmodligen behöver jag byta batteri. Det får bli en tur till "Hjertmans" i Sundsvall. "Ester" hade utrustats med en autopilot som jag blev imponerad av, precis vad jag behöver då jag seglar så mycket solo.

Igår seglade vi sedan vidare och lade till i Edsätterfjärden. Pappa skjutsade oss till morsans galleri i Orsta och T&T bunkrade lite. Sedan en trevlig middag i gårdsbutiken. På kvällen sedan såg jag en mus som kilade över golvet på Näset så jag for till Docksta och hämtade hit Tibble. Nu kan han få gå på jakt!

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar