lördag 1 augusti 2015

Ulvön

Idag seglade jag själv igen. Från Edsätterfjärden till Ulvön. Egentligen blev morgonen och förmiddagen lit sisådär. Jag väntade på att brorsbarnen skulle vakna så vi kunde bege oss ut på böljan den blå, men det var ett sådant sjusoveri att jag blev lite otålig. Jag längtade själv ut till lugnet som det innebär att segla själv, och efter ett tag insåg jag att det inte riktigt var läge att segla med någon fler. Alla var liksom upptagna i sina egna världar.

Det blåste frisk nordvästvind, och med jättemycket redning och bara ett segel uppe kom jag ändå upp i sex knop vid "predikstolen". Jag njöt hejdlöst av havet och vinden, men kände mig lite asocial som valt att segla själv. Mitt i mina filosofiska funderingar över detta plingade det till i mobilen av att morsan skickade ett mms om en matta hon höll på att väva. Mattan var fin, och det skrev jag tillbaka, men sedan blev jag så glad. Morsan är ju också en "ensamseglare" med sina mattor. Brorsan och hanses Karin är ju inne in sin värld beståendes av familjeliv med barn i centrum. Alla har nog sina egna världar och vi behöver inte känna oss udda eller asociala när vi ger oss hän i våra världar. Typ så filosoferade jag idag på vågorna och med ens kändes livet lite lättare.

Jag gick in i gästhamnen på Ulvön där jag kilade in mig mellan två snygga båtar. En motorbåt med hydraulisk landgång på babords sida och en Jeanneau segelbåt på styrbords sida. Seglen åter var verkligen så fin, och det sa jag när jag kom till tals med grannen. Vips blev jag inbjuden att se skutan från insidan! Alltså WOW! Den såg ut som något ur en segelbåtskatalog! Smart byggd och härlig finish. Blev inbjuden till deras sittbrunn för en trevlig pratstund. Är jag en segelkuf, så har jag fler i min kuf-värld att hänga med!

Nu hög av livet och skön i kroppen som man blir efter två glas vin, bastubad och bad i havet ska jag mysa i min kajuta med en bok eller dvd. Jag slösar lite nu med ström som jag kan göra när jag är inkopplad på landströmmen. Snart nog måste jag hitta någon som kan se över hela elsystemet ombord på ATLA, för när jag lade ut var jag i princip strömlös igen trots sprillans batteri och solpaneler.

ATLA ser verkligen ut som en liten jolle bredvid Jenneaubåten! Å andra sidan klarar ATLA östra kanalen i Härnösand...

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar