söndag 13 september 2015

Briggen Tre Kronor och soluppgången

Igår seglade jag till Prästhushamn där några vänner ordnat en tangofest. Man kunde komma även om man inte dansar tango, så jag seglade dit, mest för att få komma ut på böljan den blå igen. Alls som var där utom jag dansade tango mycket bra, flertalet var dessutom tangolärare visade det sig! Jag fick en snabbkurs, och det var ju jättetrevligt! Den tredje kavaljeren sa att han glömde bort att instruera och dansade med mig! Jag blev lite mallig, har ju alltid fått höra hur omöjlig jag är på dansgolvet! Kanske är det tango jag ska hålla på med!!

Jag sov någon timme i båten i Prästhushamn innan jag vaknade och inte kunde somna om vid fyratiden. Käkade då lite frukost och inväntade att det åtminstone skulle vara ledljus och lade då ut. Tänkte att jag ju inte än provat att nattsegla. Inte heller har jag i sommar sett soluppgången ute på havet. Vilken soluppgång det blev! Jag fattade inte riktigt vad jag såg vid horisonten och seglade utåt för att få grepp om vad det var jag såg.

Där kom Briggen Tre Kronor i fullt segelställ! Vilken magnifik syn! Och vilket coolt sällskap att segla bredvid in till Härnösand! Jag gick utanför Lungön och in i norra sundet strax bredvid denna brigg.

 

2 kommentarer:

  1. Men du vilka läckra bilder, både på soluppgången och Briggen. Älskar soluppgångar, även fast jag oftast inte är vaken så tidigt på morgnarna....!

    Hoppas du har det bra!
    Kram Marianne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Marianne! Jo, soluppgången var fantastisk, och med Briggen Tre Kronor var det helt magiskt. Snacka om timing!!!

      Radera