torsdag 24 september 2015

Utan bil, jag???

Idag har jag fattat ett viktigt beslut som jag gått och grubblat på ett tag. Verkställde beslutet också. Jag sålde min bil nu på eftermiddagen! Tungan på vågen blev efter att jag lyssnat på Staffan "koldioxidbantaren" Lindberg. Dels föreläste han för oss i personalen förra måndagen, och i lördags hade jag städslat honom på Idédag för ideella. Det är inte bra för planeten att gräva upp kol eller olja och elda upp det. Medeltemperaturen bör inte höjas. Redan nu är läget mycket allvarligt, och även om alla gjorde "alla rätt" med tanke på miljön kommer medeltemperaturen på jorden höjas ett tag till innan det eventuellt kan vända nedåt igen. Översvämningar, torka och andra extremare väder är tecken på att vi måste börja vakna upp!

Till detta kan jag också lägga ett krasst ekonomiskt motiv. Min bil kostar en hel del per månad att äga, kör jag med den tillkommer kostnader för bensin, glykol, olja och spolarvätska. Service och försäkring är också dyrt. Dyrt var det att byta vindruta efter ett stenskott. Amortering och ränta är svindyrt. Jag kan åka mycket taxi innan jag kommer upp i den månadskostnad jag lägger på bilen. Eller ha hyrbil eller gå med i en bilpool.

Efter att jag funderat på miljön och ekonomin gjorde jag alltså slag i saken och for en sista resa till Toyota i Birsta och sålde tillbaka bilen där. Tack och lov hade jag amorterat ned den såpass att jag nu till och med får en del pengar tillbaka på affären! Slog då till på en dramatenväska istället, en sådan som går på hjul som man släpar efter sig.

Sitter nu och känner saknad och vemod och inser att det blir en inte så liten omställning nu. Skulle tro att det allra mesta går att lösa med mer planering. Det kan bli kännbart när jag ska vara på Vårsta i jobb eftersom det är för kort för att ta jobbets leasingbil, men lite långt att gå när jag håller på till sent på kvällen.

Jobbet ska ju flytta, så efter jul blir det bara 500 meter, det borde kunna gå. Men släpa bensin till båten blir tuffare... Kan hända detta experiment kraschar, men då är det väl inte värre än att jag handlar en ny bil igen. Men jag håller tummarna för att det ska gå finfint.

Vemod, vemod! Jag "besjälar" ju min bil... Hoppas nu bilen får en ny och bra ägare, kanske med varmgarage...

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar