måndag 4 januari 2016

Goda vanor

Jag har hört någonstans att man inte ska ändra på för mycket på en gång. Typ försöka uppfylla alla nyårslöften på en gång. Måhända kan det vara jobbigt med många nya vanor på en gång? Jag tror det är tvärtom! Jag märker att om jag ändrar mycket samtidigt är det större chans att det blir en verklig förändring över tid. Mina vanor har nämligen en förmåga att smitta av sig.

Några av mina nyårslöften är: käka mer LCHF, promenera mer, gå ner tio kilo i vikt (en lassoer, den har jag nog haft med på alla listor nu), bli husligare, ta hand om fötterna, spara mer, jobba smartare... Osv. Ska inte dra hel listan här. Men nu när jag står och är "huslig" blir er ju automatiskt LCHF. Och genom att hålla mig till denna meny går jag ner i vikt (-2 kg hittills sedan nyår). Jag handlade ett par birkenstock för att ta hand om fötterna och då orkar jag stå i köket utan att bli trött i knäna... När jag iscensätter en god vana påminner jag mig om andra goda vanor jag vill få till och så plötsligt känner jag att jag är på rätt väg på många sätt.

Kanske snurrigt resonemang, men det funkar just nu. Hoppas bara att jag kan få dessa nya vanor att sätta sig lite nu när jag snart ska börja jobba igen.

Skrivbordet brukar vara ett kaos, jag vill få en vana att ha det någorlunda organiserat. Är inte riktigt där än. Blommorna vill jag också få att trivas, men jag är lite blödig och tar hand om en massa patienter till blommor, så nu är det tämligen överfullt.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar