tisdag 21 juni 2016

Lövvik - Hem

Jodå, jag är nu hemma igen. Seglade hem igår. När jag kollade väderprognosen i Lövvik såg det ut att bli västliga vindar mest hela dagen fram till eftermiddagen. Jag tog därför god tid på mig och gick runt Åbordsön för att kika på Högakustenbron och flyktingskeppet "Ocean Gala" i Lugnvik. Det var först motvind till Högakustenbron, och sedan blev det motvind tillbaka genom Sannasundet också! Vinden hade vridit till rak sydlig. Enligt prognosen skulle det vara 4 m/s, men när vinden passerade Sannasundet uppstod det en s.k. "Fönvind" och det blev hur blåsigt som helst, vita kanter på alla vågor och ganska grov sjö. Som tur är hade jag tankat fullt i tanken, så jag var inte direkt orolig för att inte ta mig hem. Stanna och försöka tanka där på sundet hade ju varit ett äventyr...

När jag sent omsider kom in till bryggan var det kraftig sidvind, så lite väl spännande blev det att komma in. Fick på bojkroken på en gång och kunde vara nöjd med det senaste köpet. Men sedan tog vinden båten och tryckte upp mig mot grannens båt så jag befarade det värsta! Det sa inte "pang", men ett "bonk" hördes när jag gick på honom. Illa, men fendrarna tog nog det mesta. En fender guppade sedan iväg mot nya äventyr... Jag kunde kliva över på grannens båt och surrade tillfälligt fast ATLA där innan jag klev i-land med en lång lina för att dra min båt till sin rätta plats. Ha! Det bara gick inte! Vinden var för stark. Slet mig blå en stund, men ringde sedan efter hjälp. Tack och lov för seglarvännerna som kom och gav en hjälpande hand! Detta är hittills min värsta sjöincident, hoppas det inte blir flera! Nu ska jag lägga ut en fångstlina mellan bok och brygga så jag slipper vara med om detta igen!

Är nu ganska slut. Kroppen värker av träningsvärk, fingrarna känns fortfarande helt frödda av väder, sol och vind. Frusen är jag också. Just för stunden är jag ganska nöjd med att sitta inne och titta på båt-TV - har hittat en mysig youtubekanal om två världsomseglande australiensare: https://youtu.be/TKm2FX9kKZ4

Annars känns det som det behövs en sommarledighet nu! Är ganska slut, både i knoppen och kroppen efter en hel del jobb och resor. Nu är det bara dryga två veckor kvar innan semestern! Har möjlighet att dessutom kompa ut lite innan dess om det blir sol och bra vindar...

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar