söndag 26 juni 2016

Midsommarsegling

Det blev trevlig segling trots relativt korta sträckor. Mia och jag drog till Prästhushamn på midsommaraftonen för att fira med C och JO. Efter Lungön kom det en rejäl dimma, det blev trickigt att hålla rätt kurs trots kartplottern! Plötsligt tyckte man sig veta vart vi skulle och gjorde någon slags referenspunkt i dimman och styrde därefter. Men när vi ignorerade "instinkten" och bara gick efter plotters kom vi fram. Lärdom till nästa gång, lita på instrumenten!

Midsommarafton blev synnerligen trevlig. Vi åt sill och umgicks. Sedan traskade jag ned till båten och sov där. Det var inte så kallt, så denna natt klarade jag utan värmare. Bra det, för i Prästhushamn har jag ingen el. Men att koka lite kaffe, få läsljus och ha vattenpumpen igång funkade det utmärkt.

Dagen efter åt vi alla frukost i båten, men sedan avvaktade vi en regnskur innan vi begav oss till Lungön och grillade. JO och C hoppade sedan av på Hemsön och Mia och jag drog vidare till Lustholmen för att basta och bada i havet! Helt underbart var det och faktiskt kändes det varmare än 15 grader (som termometern visade). Kanske var det bastun som hjälpte till lite...

Nu åter i hamn och jag ägnar dagen åt att fixa lite här hemma. Tvättning, strykning och städning och annat upphetsande. Längtar till semestern och lite längre seglingar, men nu är det bara två veckor kvar, så nära, nära nu...

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar