fredag 10 juni 2016

Sjösättning och Härnön runt!

Så ÄNTLIGEN kom ATLA3 i sjön! Jag har inväntat att få nån som kikar på elen, jag har jobbat och jag har varit bortrest på de tidigare sjösättningsdagarna på varvet, men nu äntligen stämde det mesta. Riktigt smidigt var det med nya båtisättningsvagnen, de åtta båtarna som var före ATLA3 åkte i på löpande band! Dock kunde inte ATLA3 sjösättas med vagnen eftersom hon stod på en båttrailer. Men frontlastaren hade också en pigg som vi surrade fast båtkärran med och så kunde hon sjösättas!

Motorn startade igen på första försöket och jag puttrade iväg och gick runt Härnön till min bryggplats som nu är permanent norr om Nybron. Eftersom jag mest vill segla norrut känns det så mycket smidigare att ligga där.

Rundningen gick fint, men det var kallt! 7 grader och grinig nordanvind på 7 m/s (tror det var uppåt 11 i byarna dessutom). Södra sundet gick fint, där hade jag ju medvind, på utsidan av Härnön blev jag lite nervös för sista sträckan, det såg helmörkt ut vid Lotsstugan. Men så vred sig vinden lite undan för undan och gick mot västlig vind. Infarten blev helt ok, och jag hade snudd på stiltje vid bryggan.

Det känns så skönt att äntligen vara igång igen! Några in av pur glädje fick jag strax efter Lotsstugan då solen plötsligt bröt igenom molnen och sa hej.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar