onsdag 17 augusti 2016

Bokreflektion

Det händer något magiskt med de flesta böcker jag köper. Före köpet, i affären, har de en enorm attraktion. Efter köpet är det nån slags tröghetslag som gäller, för istället att slänga mig över boken kan jag hitta mig själv i bokhandeln, dreglandes över nya böcker. Detta har resulterat till en rejäl trave nya, olästa böcker därhemma. Inte bra.

För att komma tillrätta med detta satsade jag idag på en historia jag redan känner till, men vill fördjupa mig i. Dietrich Bonhoeffers öde är unikt, gripande och ett föredöme i att "det finns vissa saker man måste göra, annars är man ingen människa utan bara en liten lort." Han fick betala ett yttersta priset och hängdes, bara några veckor innan Hitler tog livet av sig i sin bunker. Nu ska jag kasta mig över denna bok!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar