torsdag 11 augusti 2016

Säsongen går mot sitt slut

Nu har jag lagt till båten och börjar deppa lite över att säsongen går mot sitt slut. Kulingvarning och regn gör att jag nu är iland och gosar med Tibble the cat i Docksta istället för att frysa och bli blöt på böljan den blå. Också börjar jag summera denna säsong och blicka lite fram emot 2017 års segling.

Den här säsongen - Det har varit BRA segling! Jag har varit ute hur mycket som helst, börjat filma och redigera film, sovit som mest 12 nätter i rad i båten och börjat begripa mig på hur jag ska trimma seglen i olika vindar. Jag har också fått respekt för detta med att lägga till i lite kraftigare vindar. ATLA3 har fått lite mer utrustning, men det kommer ta en del meckande innan jag får allt att funka. Ett båtskjul har det också blivit och jag ser faktiskt fram emot att börja inreda det!

Men sedan har feministen i mig vaknat till liv av seglingen. Här några exempel:

  • Jag lägger till i en gästhamn och folk tar för givet att det finns någon man någonstans (kanske gömd i ruffen?) och får frågor som "Vad kommer ni ifrån?" eller "Var har du besättningen?"
  • Jag lägger till och när jag får hjälp med förtamparna passar folk på att undervisa mig, typ när jag precis fått tillbaka andra förtampen och ska göra fast den kommer. "Nu kan du sträcka upp ankarlinan" (jo, ja, men jag måste få fixa klart med förtampen först...
  • När jag väl ligger förtöjd och kanske byter några ord med de nya båtgrannarna (oftast är det frågor/kommentarer om deras snygga båtar, och ganska ofta med männen) kommer en fru/flickvän och börjar "grooma" sin man, typ dutta på honom (kanske pinka revir på så vis?). Jag har då stor lust att säga något drastiskt i stil med att det är båten jag beundrar, inte mannen...
  • När jag ser andra båtar lägga ut från bryggan är det oftast mannen som styr medan kvinnorna springer runt och samlar in fendrar. Varför? Det är ju kul att styra!! I Häggvik började jag föra lite statistik, och av 20 båtar som lade ut var det 19 män som höll i rodret. Kan bero på att den i 20:onde båten var vänner till mig där jag hade berättat att jag förde statistik - så de bytte roller.

Varför är det så? Varför seglar inte fler tjejer? Det är ju kul och utvecklande!!! Nä, nu tycker jag det är dags för kvinnorna att i högre utsträckning ta rodret!

 

2017 - några planer:

  • Jag skulle vilja testa Göta Kanal, och har fått en kompis som också är peppad på detta! Under två veckor vill vi ta oss från MEM till Sjötorp i maklig takt och med några avstickare till Vadstena och andra intressanta ställen. Mycket båt, filmning och kulturhistoria ska det bli!
  • Antingen satsar jag på att ta BE-körkort så jag själv kan traila ATLA3, eller så seglar jag till MEM. Gävlebukten och Stockholms skärgård...? Känns som en lagom utmaning. Vi får väl se vad som blir av detta... Men planeringen har kommit igång.

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar