tisdag 15 november 2016

Mellansel

Nu är det lite flabbigt, än hit och än dit kan det tyckas. Dagen började i Ersta Sköndal med fortsatt fördjupning om judisk-kristen dialog. Vi hade den stora glädjen att få lyssna på Jesper Svartvik som föreläste om dialogen och lyfte några bibeltexter som visar på hur "fartblinda" vi kristna ibland kan bli när det gäller tolkningen och tankesättet. "Gör inte teologi på någon annans bekostnad", skulle man kunna sammanfatta det jag tar med mig från detta samtal.

Flög sedan till Övik för att avsluta dagen med invigningen av Mellansels nyrenoverade folkhögskola. Ett oerhört fint resultat efter 60 investerade miljoner. Anmärkningsvärt är att Mellansels FHS själva sparat ihop kapitalet till renoveringen, dessutom utan lån! Lite bidrag, men det allra mesta har de finansierat själva! Enormt imponerande! Det blev högtidliga tal och en god mat, sedan åkte vi hem till Härnösand igen.

Dagens tre positiva:


  1. Föreläsningen och samtalet med Jesper Svartvik! Oj, vad stimulerande det är att få vidgade vyer och ny kunskap! Det ska bli spännande att tota ihop en föreläsning om detta så att jag i min tur kan tillämpa lite av det jag lärt mig.
  2. Den trevlige försäljaren som visade och demonstrerade olika hörlurar till iPhonen på Arlanda! Det finns verkligen inga genvägar till det perfekta ljudet! Mina favoritlurar var alls inte billiga, så det blev inget köp idag. Men så småningom kanske? De lurar som följde med iPhonen har gjort sitt, det låter nu bara ur ena luren, så ett inköp är att vänta...
  3. Den goda middagen i Mellansel! Kul med så många bekanta!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar