torsdag 1 december 2016

Slut på positiva november!

Så är december äntligen här och jag kan lägga ner att hitta positiva grejer varje dag. Kanske ska jag ta negativa december istället? Som en jämförelse alltså? Det har varit bra att hur läget än är försöka skaka fram tre positiva grejer varje dag, men ibland vill jag ju bara kunna klaga ut min nöd också.

Idag hade vi en kurs i outlook på jobbet och det kändes ganska påfrestande. Utgångspunkten var nog för utbildarna att vi alla funkar på samma sätt när det gäller planering, och jag tyckte den etiketten skavde lite. Dessutom har jag klart svårt med min att atittyd till "spättor". Typ klämkäcka människor som ska entusiasmera mig. Särskilt svårt är det när jag är lite allmänt låg och bara vill vara ifred och jobba.

Men...

Kursen gav ändå några bra redskap att hantera min outlook. Hade faktiskt inte ett enda mail i hela inkorgen när jag gick hem. Inte heller i mappen "osorterade mail". Tekniken var enkel. Först lade jag alla mail som var mer än tre veckor gamla i en mapp som jag kallade "osorterade mail". Det blev visst 769 mail. Skummade igenom de mail jag markerat med en flagga och åtgärdade dem - typ deletade (de flesta hade jag ju redan åtgärdat). Sedan ctrl+A och sedan delete. Vips, borta!

Mailen som var mindre än tre veckor gick jag igenom mer noggrant. Olika kategorier i "uppgifter" och sedan delete. Voila! Tom inkorg! Gick över till uppgifter och sorterade vidare: idag, den här veckan och någon gång... När allt var kategoriserat hade jag inte bara tom mailkorg, jag hade också en handlingsplan inför imorgon. Helt ok, men inte rocket science. Men bra. Trots spättorna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar