söndag 8 januari 2017

Lutherdag i Rimavsky Sobota

En innehållsrik dag går mot sitt slut och jag försöker sammanfatta intrycken med allt tyngre ögonlock. Idag har vi (en liten delegation från Härnösands stift) varit på Lutherdag med vår vänkyrka i Slovakien. Först en gudstjänst där biskop Eva predikade. Predikan hölls på engelska, men i programbladet hade församlingen översättningar på både slovakiska och ungerska. Det var rörande att se hur "med" alla var i predikan. De kunde ju ha läst på och varit klar långt före Eva, men av bladvändningarna framgick det att de flesta läste i exakt samma takt som Eva predikade. Många kom sedan och tackade för predikan helt spontant och idel vänliga ögon efteråt!

Vi fick en lunch i en skola bredvid kyrkan - märklig kombination. Jag hade aldrig själv kommit på att servera Martini Bianco till kycklingssoppan...

Sedan tillbaka till kyrkan igen för diverse uppträdanden. Där var flöjtgrupp, kör, dramagrupp, talhållare, föredragshållare, medaljutdelare, musikanter och barn som sjöng. Typ 20 akter. Minst. Det var mycket familjärt och mysigt. Supertrevligt, men kyrkan var iskall. Trots täckjacka frös jag som en blöt hund efter tre timmars underhållning.

Lite kaffe och kakor fick vi i oss innan det sedan övergick till utställning och prat om ett printing press samt exempel på hur man kan brodera sin historia.

Efter denna mastodontdag i Slovakien bilade vi till Budapest och checkade in på Hotel Corinthia. Samma hotell som jag och Charlotta bodde på i somras, så för mig känns det hemtamt.

Nu sitter jag nybadad och varm på sängen och ska om två sekunder fälla igen ögonen. Det har varit en mycket fin dag! Kul var det också att sjunga på slovakiska. Har ingen aning vad det var jag sjöng, men melodierna gick det lätt att falla in i.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar