onsdag 4 januari 2017

Sveriges största flanellograf?

Idag har jag slöjdat på jobbet. Det är mycket möjligt att jag tillverkat Sveriges största flanellograf! För den som inte vet vad en flanellograf är kan jag upplysa att det är en slags filt, ja vanligtvis av flanell, som man kan fästa pappersbilder på som har kardborre eller sandpapper på baksidan. En slags analog power point med andra ord. Dessa flanellografer var vanliga i söndagsskolan förr i tiden. Söndagsskoleläraren berättade bibliska historier och under berättandet växte scener fram på flanellografen.

Flanellografen ersattes sedan av overheadbilder och så småningom av power point-bilder. Idag blev det reclaim the flanellograf!

Anledningen till detta retro-pyssel är att jag tänker att power point i sin perfekta finish är lite sterilt och könlöst. Vi är så vana idag att se läckra ppt-bilder att vi kanske inte riktigt SER bilderna. När man använder ppt är det ingen ansträngning att googla fram några bilder som man displayar. Här blir flanellografen det motsatta! Det är en del knåp att ta fram bilderna, och det blir en mycket konkret och fysisk bild som växer fram. Kanske fastnar bilderna lättare i oss om de inte är så perfekta?

I alla fall är det min tes, och nu har stiftet en jätteflanellograf! Jag tänker att den också kan få fungera som fond på en scen eller som bakgrund när någon ska intervjuas. Kanske till och med i en kombination - det skulle gå finfint att filma någon som pratar framför flanon och sedan digitalt lägga på pratbubblor eller annat i det svarta fältet. Möjligheterna känns ganska stora för den typen av kreativitet!

Nu när jag sitter och skriver om det hela kom jag på att EGENTLIGEN inte visste vad jag skulle använda flanellografen till när jag började slöjda. Det var själva idén jag gick igång på. Men nu har jag peppar en kollega att ha den på kyrkorådsutbildning om någon vecka, och jag VET att jag nog kommer använda den till lite av varje i mina egna utbildningar. Nu när den finns...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar