onsdag 22 februari 2017

Jerusalem till Amman?

Jodå, baxade i mål i lördags, men sedan small det till. Värsta dunderförkylningen slog till. Snorar, har huvudvärk, ont i kroppen, fryser, hostar, nyser. TUR det händer nu, säger jag bara. Hade förkylningen kommit en dag tidigare hade det inte varit bra, då stod jag på scen inför ett hundratal ideella och förtroendevalda. Och hade förkylningen kommit senare, hade det blivit en jobbig livsresa till Jerusalem. Nu passar jag på att vila upp mig och kurera förkylningen. En massa the, ingefära och halstabletter går åt!

Lite jobbar jag hemifrån. Försöker få grepp om hur jag ska ta mig från Jerusalem till Jordanien den 12:e mars. Ska vinka byebye till livsresenärerna för att kvissla över till Jordanien och reka inför en till livsresa dit i maj. Har spanat in fyra alternativ:

A) Jag tar bussen till Beit Shean, taxi till Sheik Hussein bridge, får FÖRMODLIGEN visa vid gränsen. Försöker hitta en "shared taxi" på andra sidan till Amman. (Väg A på kartan). Men långt och lite osäkert.

B) Jag åker till Ramallah, besöker Jordaniens konsulat där, fixar visa (enligt uppgift kan det ta 6 timmar), tar en taxi till Allenby Bridge, visar visat där och tar sedan en "shared taxi" till Amman. Tar tid, men OK som reservalternativ.

C) Åker till Ben Gurion i ottan och flyger till Amman. Får visa på Ammans flygplats. Bökigt, tar tid och kostar 2600 kr.

D) Åker till Stockholm, besöker Jordaniens konsulat. Fixar visa där, sover två nätter i Stockholm och möter upp med Jerusalemgänget på Arlanda nästa söndag. När det sedan blir dags att åka till Amman kan jag ta Allenby Bridge med mitt visa. Det lutar faktiskt att jag väljer detta alternativ. Minst krångel känns det som.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar