söndag 30 april 2017

Zero Waste, är det möjligt?

Av en slump råkade jag hitta människor som försöker leva livet så det blir "zero waste". NOLL skräp! Jag blir imponerad och inspirerad och funderar hur jag själv ska agera för att åtminstone minska mitt avfall och klimatpåverkan. 

På sätt och vis är jag en miljöskurk av värsta sort om jag ser till alla de resor jag gör. Och nej, jag kommer inte ändra jobb. Jobbet innehåller resande och de resorna kommer få vara som de är. Men i mitt privatliv vill jag göra förändringar.

Förändringar jag redan gjort:
  • Jag har ingen bil längre, utan trampar runt på min elcykel. Detta är odelat positivt! Jag får träning samtidigt som jag drastiskt minskar mitt CO2-utsläpp! Bonus är att jag spar mängder av pengar på detta!
  • Jag källsorterar plast, metall, papper, glas, batterier, glödlampor och brännbart.
  • Jag sorterar matavfall som kompost.
Förändringar jag skulle vilja göra:
  • Slippa handla grejer i plastförpackningar. Tänk om det fanns mataffärer med lösviktssystem!
  • Handla mer ekologiskt. Hrm, jo, det är lite dyrare - men här kan jag skärpa mig!
  • Ha bättre koll på vilka frukter och grönsaker som är OK med tanke på transportavstånd.
  • Planera inköp bättre så jag inte slänger mat.
  • Hitta ett sätt så jag kan återvinna under sommarens segling.
  • Ha bättre återvinningssystem, dels inne under diskbänken och dels i förrådet. Förrådet är på G, men kan utvecklas ännu mer. Framförallt behöver jag kanske skaffa en cykelkärra så jag lätt kan ta dessa kassar till återvinningsstationen.
OK, jag har en rejäl bit kvar mot ZERO waste, men jag vill bli bättre på detta!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar