måndag 11 september 2017

Mias matutmaning. Nytt projekt!

Jag blir trött ibland på mig själv, men idag kom jag på ett nytt projekt att testa. Kanske det blir succé, kanske det blir fiasko. Vi får se.

Jag vill utmana mig själv när det gäller matlagning och slösa pengar. Alltså laga MER mat själv och slösa MINDRE. Lyxfällan på tv3 har inspirerat mig, och jag tänker att ju mer pengar jag spar på mat, desto mer kan jag lägga på båten och renoveringen. Enkel matematik med start idag.

Dagens inköp:
1 pkt krossade tomater
1 pkt kaffe
500g mandel
800g nötfärs
Ett knippe bladpersilja
en plastkorv med lingonsylt
En ask philadelphiaost
250g Halloumi
2 kg morötter
En vitlök
2 citroner
6 rödbetor
1 pkt smör
Ett vitkålshuvud

Summa: 300,49 kr. Som hittat, på Willys.

Utmaningen består i att få ned matkostnaderna så mycket som möjligt. Några principer vill jag hålla, och det är att saker helst ska vara odlade eller uppfödda i Sverige. Jag är emot långa transportvägar som sliter på miljön och antibiotikapreppat kött från Irland. Sedan väljer jag bort plastpåsar och onödig plast. Utöver det ska kilopriset på grejerna vara så lågt som möjligt.

Idag kanske det blev en miss, lingonsylten var så sjukt billig i refillförpackning i plast och dyrare i glasburk. Dåligt val. Extra dåligt när jag sedan pratade med mor som PLOCKAT lingon och kokat egen sylt. Ska göra om och göra bättre nästa gång.

Jag försöker också snåla på kolhydraterna så lingonsylten kanske inte borde få vara med överhuvudtaget. MEN, det var extrapris på blodpudding (som jag handlat tidigare) och där snackar vi billig mat! Allt är ändå en avvägning.

Genom att faktiskt skriva ned inköpslistan här på bloggen blir det en yttre kontroll. Jag handlade idag INGEN Cola Zero och ingen Geisha-choklad. Mina cravings på just dessa två grejer är stundom mycket svåra.

NU TILL UTMANINGEN. 300 spänn idag innebär att IDAG har är snittpriset på mat för mig 300 kronor. På en månad är ju det 300 x 30 = 9000 kronor. NIOTUSEN SPÄNN! Men, jag har ju grejer som kommer räcka ett tag så om några dagar ser det bättre ut. Frågan är nu hur lågt jag kan pressa mitt matkonto? Till vardags är det nog lätt tänker jag, men vad händer när jag plötsligt "vill unna mig något", ser en sushirestaurang eller är på resande fot?


Såhär första dagen går allt utmärkt (utom dagens snittpris förstås). Jag sitter och passar en gryta som jag totat ihop inför morgondagens jobbmatlåda. Den uppmärksamme ser att jag nu haft i tomater, linser och kikärter i grytan trots jag INTE handlat dem. Men, what the heck, jag måste ju få ta det jag har i skåpen också, sådana är mina utmaningsregler. På sikt får jag ändå koll på ett rättvisande snittpris. DISCLAIMER - om jag orkar hålla ut i detta projekt, ibland är det roligare att skapa utmaningar än att genomföra dem. Någon som vågar anta utmaningen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar